paulavendel

Alla inlägg under september 2013

Av Paula Börje Vendel - 28 september 2013 20:08


Sist så tog det ett tag innan det sjönk in. Jag tog mig runt och i mål, dock lite försenad. Men jag har börjat att accepterar och glädjas över min bedrift och kanske är det så att min PT, Daniel Ekman har rätt, jag skulle vänta ett år till innan jag kastade mig ut i Kalmarsund.  Det har gått en och en halv månad sedan jag sprang i mål i Kalmar. Daniel sa att jag skulle vila i 4-6 veckor innan jag är återhämtad. ELLER HUR????? Jag har vilat med kanske inte så som jag skulle göra. Jag kan inte fatta att det är så svårt att vila och känna sig trygg i att vila. Problemet är att jag är beroende av mina endorfiner. Plus att jag äter som om jag skulle göra en Ironman imorgon. Detta gör att jag inte känner mig bekväm i att ligga i soffan och känna hungern. Att äta ligger så naturligt för mig, att jag går bananas om jag inte får äta. Därför smyg-äter jag och smyg-tränar. Vilket inte är någon skön känsla. Jag tycker om att göra saker fullt ut och stå för vad jag gör. Så när det hade gått fem veckor kände jag att nu är det dags att lägga in en högre växel. Men det ville inte mina ben. Denna veckas lärdom, vila när du vilar och ät när du ska äta! När jag springer distans springer jag i mitt tempo och lyssnar på min kropp, lugnt och skönt. När det är intervaller springer jag allt vad jag kan och vilar i vilan. Alltså antigen eller inte något mittemellan som varken blir det ena eller andra, bara dåligt samvete och oskön känsla. Inte helt lätt men jag ska försöka att leva efter detta. Och kanske inte ifrågasätta Daniel utan lyssna och göra.

Jag vill tacka alla som har funnits runt mig och hjälpt mig i mål.


Mina Ironladies, SMACK, fy fasiken va vi har haft roligt tillsammans och jag har lärt mig så mycket av er.

http://www.ironladies.se/


Daniel Ekman min PT, detta året har jag inte bara varit medgörlig utan varit förbannad när det inte har gått bra för mig och skyllt på dig. Tack för att jag har fått kräka ur mig! Jag hade inte spelat på denna nivån utan din hjälp. www.ekmansidrottskonsult.se


Staffan Westholm, min hemmatränare. Tack för alla rundor. Framför allt den rundan som jag trodde skulle vara 5 km och som blev 18 km. Sjukt trött och omotiverad att springa den kvällen och den blev helt magisk. Synd att du flyttar. Men jag är tacksam över att jag har fått lov att träna med dig och alla våra fina träningspass. Inget av dem skulle jag ha velat missa. Önskar dig lycka till, jag vet att du kommer att lyckas!



Sjukt att jag har fått löp-träna med några av Sveriges bästa! Fan jag borde vara världsmästare i löpning!


Ingela Högberg som har gett mig healing under hela Ironmanen i Kalmar och annars också. -Om jag tror på det. -Ja det gör jag och jag känner skillnaden. En gång glömde hon heala mig och jag levererade inte något bra. Så kanske detta är den nya dopingen! www.energikallaniystad.se


Massage-Margareta, du ger förmodligen mig världens bästa massage. Inga skador eller problem. Kanske lite små känningar som du har lyckats att massera bort. Ett stort tack. Älskar dina generösa öppettider, tex fredagkväll kl 19. Kan det bli bättre?

 

Wivans gröna smoothies är en framgångsfaktor. Varje morgon har jag startat med en avokado, en banan, en näve med spenat och en näve rucola, mixas med is och vatten. (Ibland med lite honung eller ingefära). Mitt blodvärde ligger på 140 (medelvärde 125). Jag har svårt att äta på morgonen och detta har varit super att suga i sig så mycket näring på en gång. www.greenboost.se


Från 15 timmars träning ner till 3-5 timmars träning har påverkat mitt humör och jag har inte landat riktigt än. Jag funderar på mitt nästa mål, som kanske är att inte ha något! Det är mycket tid som har gått åt till träning och jag har haft gott om dåligt samvete. Cyklingen är för tidskrävande och jag har valt att inte träna mer cykling denna höst. Möjligtvis att jag tränar spinning i vinter när det inte går att löp-träna. Jag tycker om att cykla men just nu tar den för mycket tid och får vänta tills jag har den tiden igen.

Och ett stort tack till alla andra som har stötta mig och tränat med mig. Linda Hedin nu börjar löpträningen på riktigt…i blåst, i regn, i mörker.


Något att se fram emot i november. Jag, Anders och Jarek har satt ihop ett helt otroligt spännande triathlon-läger i Eslöv den 8-10 november. Sjukt imponerad av vilka kontakter vi har tillsammans och hur allt bara landar på plats. Detta ska bli riktigt kul att få lov att arrangera och det kommer att bli fler läger. Läs mer och gå in och anmäl er, www.tricampeslov.se


       

Övriga träningsnyheter: Jag och Mattias promenara i skogen en till två gånger i veckan. Njuter av att vara i skogen och röra sig och prata om vardagen och ibland bara lyssna på tystnaden. Lovely!              


Helena och jag ska prova en ny sport varje månad. Första gången blev det ett halv dåligt pass, som skulle vara boxning som blev cirkelträning utan instruktör... Under oktober hoppas vi att det blir klättring eller brottning. Vi väntar på besked. Någon som har förslag eller kontakter?


 

Take care. Många kramar <3

Ovido - Quiz & Flashcards