paulavendel

Alla inlägg under januari 2013

Av Paula Börje Vendel - 10 januari 2013 20:48


Nu har jag semester i Hundfjället, Sälen tillsammans med bästa träningskompisen Anna och våra tonårs-söner. Jag laddar inför Vasa-loppet den 25 februari, öppet spår. För några veckor sedan kändes det rätt lugnt att köra 9 mil på längdskidor. Idag är jag inte lika kaxig. JAG ÄR EN SKÅNING, jag får inte till det. Det är så frustrerande när 80-åringar bara glider förbi mig, helt utan ansträngningen. De måste vara födda på skidorna. Eller? Går det att lära sig på några veckor? Men det är en riktigt trevlig motionsform som inte sliter på kroppen. Och naturupplevelsen är helt fantastisk, man glider fram i den tysta skogen. Det är ju något med de här uthållighetstävlingarna som triggar igång mig. Nu förstår jag att jag måste få till det med en riktig träningshelg till innan den 25/2.


     

Men vi har det riktigt skönt och bra här. Vi går upp vid 7-tiden, sticker ut på längdskidorna. Sen är vi tillbaka vid 9-tiden och väcker killarna. Vi har haft några riktigt härliga dagar i backen. Helt underbart att bara få vara här att åka skidor både på längden och tvären. Anna och jag har ju hysteriskt roligt tillsammans.

Mer styrketräning är ett måste. Styrkan i bena finns men överkroppen saknar den styrkan. Det gäller både armar, axlar och bålen. Konditionen är jag inte så orolig för men risken är att jag inte får till tekniken går det åt för mycket energi i onödan. Och då kommer det att bli riktigt tufft.. och ja det kommer att bli tufft i vilket fall som helst. Men det kommer bli riktigt bra träning i alla fall : )


Ovido - Quiz & Flashcards