paulavendel

Direktlänk till inlägg 19 januari 2014

Lite semesterbilder från Etiopien

Av Paula Börje Vendel - 19 januari 2014 19:19


Anna-style! Min syster lärde mig att om man håller glaset framför hakan  så syns inte dubbelhakan. Detta var vår stammis-restaurang, låg på lämpligt avstånd från vårt Guesthouse, nästan belyning hela vägen hem!



 Fantastiks goda grönsaker och här en grym avokadoröra som man skulle kunna döda för!





 Vår allas älskling - Leo, 7 månader. Om det finns en dubblett på denna hund så tar vi den med en gång! <3



     

Grym fika! Hade aldrig hittat detta stället. Fika för fem, 60 kr -  me like!


   

Staffan berättar om bröllopet han var på här. Det gick inte rikigt att förstå hur fint det hade varit men de hade slaktat en get i alla fall! Bröllop är stort i Etiopien och påkostat.



    

Att ta död på intressant historia kan de i Etiopien! Gäsp


 

Visst blir man imponerad över monomentet. NOT ingen skylt och massor med skräp.

 

Shit vilket vacker djur men vilken tragisk djurpark. Världens vackraste djur får inte vara i bur! Basta

 

Förundras och tittar intresserat på själva staketet!


 

Jag fick sitta bak!!!! Mycket trafikkaos i Addis. Men bygger järnväg och tar inte hänsyn till den infrastuktur som finns och inte heller till de plåtskjul som står ivägen...

 

En kyrka högt uppe i bergen. Men fantastisk utsikt över Addis. 3200 meter över havet.

 

De Etiopiska barnen är så söta att man kan äta upp dem!

 

Guiden berättar och pekar med stor inlevelse - Detta taket är handgjort. Jag tänker va fan skulle det annars vara?

 

Så här ser en 5 miljoner stad ut på 3200 meter höjd.

 

Om jag fick Etiopiskt kaffe varje dag så skulle jag börja med kaffe igen. Grymt!

 

Vår guide visade oss flera klädaffärer. Till slut fick jag förklara att vi kommer inte handla några kläder...

 


Små söta åsnera fick jobba hårt. 

 

Vi tackar Italienarna för rikigt bra pizza och pasta! De försökte att kolinisera Etiopien men lyckades inte.

 

Mega lyx på Hotel Sheraton. Kontrast! 300 kr för att gå in och bad för oss tre. Bara vita och söta små mörka adopterade barn i poolen.

 

Min frukostomelett. Frukosten tog för det mesta 60 minuter. Den var aldrig färdig när man bad att den skulle vara på plats. En helt ny procces varje morgon. Men en som lagar och en som dukar fram frukosten. Kliar i fingarna på en resturangmänniska som mig.

     


Jag försköt verkligen att äta och gilla men det vände sig i magen. Etiopiks julafton (typ 5 januari eller nått).

       


När vi kom dit så var det bara ponnyridning men Klara övertalade dem att vi skulle får rida ordentligt. Och det fick vi. Full galopp genom området. Maxad adrenalinkick! 

     


Coach Staffan in action! 

 

Ahman sa att han kunde rida, han kunde inte styra sin häst!

   


Av hästbajs kan man göra hus! 

 


Vi blev hembjudna till guiden på en läsk, det fanns inget vatten!  

 

Bränner på den sista bränna på Sheraton!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula Börje Vendel - 8 januari 2016 09:57

    - Varför är du vegan? Den frågan får jag ofta och en del tror sig veta varför. På min Facebook-sida delas det gärna animaliska skämt om veganer och jag blir taggad i inlägg som arga bönder har gjort. Så nu vill jag berätta varför jag är ...

Av Paula Börje Vendel - 17 augusti 2015 15:05

Gå in i väggen och sen då?     Motgångar och hinder är en välsignelse. Så kan jag säga efteråt men inte när jag är mitt i alltihop. Då känndes det mörkt, tungt och oövervinnligt. Men varje motgång är en lärdom. Dina motgångar är aldrig större ...

Av Paula Börje Vendel - 1 januari 2015 10:08

2014 är slut och 2015 har precis börjat. En liten tillbaka blick på 2014, både träningsmässigt och personligt: Januari: Börjar året med att besöka Etiopien och Staffan. En omtumlande resa. Vi är tacksamma över vårt liv och de förutsättningar som vi...

Av Paula Börje Vendel - 12 augusti 2014 21:45

  Detta inlägg började jag att skriva i augusti. Och nu är jag äntligen färdig.... Det blev inte Marstrand Ultra Swimrun, tävlingen ställdes in. Vältränad i onödan!   Så jag ställd snabbt om och började att cykelträna för att kunna göra en halviron...

Av Paula Börje Vendel - 22 juli 2014 10:36

Snart är det dags för årets utmaning, Marstrand Openwater - Swimrun Ultra, 52 km löpning och 6 km simning. Min plan vara att ha ett lugnt år efter min Ironmandebut. Och när jag anmälde mig så kändes det inte så långt men nu undrar jag hur jag tänkte?...

Ovido - Quiz & Flashcards