paulavendel

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2013

Förälskelsen är över!

Av Paula Börje Vendel - 11 augusti 2013 19:12


Nu är det bara 6 dagar kvar till Kalmar Ironman med start kl 07,00 den 17 augusti.

3,8 km simning, 180,2 km cykling och 42,2 km löpning.

Som Niklas sa - 2000 meter simning, bara det är en bedrift!


Försöker se målbilden framför mig  - när jag springer in i målfållan på den blåa mattan och jag tittar på klockan! Och tänker right on time! Jag känner att jag har uppnått vad jag vill och jag precis rätt kraft kvar när jag går i mål! Helt överlycklig.

Jag har gått från 15 timmars träning till knappt 5 timmar per vecka. Så det finns ju tid till att tänka. Varje tanke man tänker slutar med att jag tänker på Kalmar. Jag har redan börjat med avslappningsövningar för att klara av att varva ner dagarna innan tävlingen. Nu pågår också planering av de sista detaljerna. Vilka kläder ska jag ha? Hur ska jag ha håret? Ska jag ha mascara? Eyeliner? När ska jag äta? När ska jag dricka? Hur gör jag för att spara på krafterna så att de räcker ända till löpningen. Jag har redan börjat att packa. Livrädd att jag ska glömma någon av mina viktigaste prylar.

 

Ett helt år har jag tränat för detta. Det var precis ett år sedan vi träffades att bestämde oss och gjorde upp planer för Kalmar Ironman. Vissa veckor har det blivit mer än andra, och vissa mindre men jag är väl rätt nöjd med mitt träningsupplägg och träningstimmar. Jag har utvecklats hyfsat. Löpning har varit den svaga länken under hela våren och sommaren. Jag har haft några riktigt bra intervall-träningar med min idol, Staffan Westholm (http://www.ystadsallehanda.se/sport/article761818/Loumlpargurun-Westholm-br-en-av-de-nominerade.html9. Pepp och tillrättavisningar från Daniel Ekman. Jag har tur som känner så bra löpare som vill dela med sig av sin erfarenhet och kunskap. Jag har så mycket potential i löpning.... Så jag kanske gör en hyfsad löparrunda på lördag. I mina mått mätt.

Ett års intensivt tränade och tänkande, jag på väg mot målgången och jag känner redan en saknad och en tomhet över att mitt livs största utmaning snart är till ända. Vad vill jag göra sen? Är jag en typ som vill förbättra mina tider? Eller vill jag bara spränga gränser? Under detta år har jag förbättrat form jämfört med förra året. Skillnaden har varit stor. Första året var det en förälskelse i triathlon, i min kropp, i alla  nya vänner och all gränser som jag sprängde. Detta året har jag upptäckt att det har varit många måsten. Det har i sommar känts som ännu ett stressmoment och "måste" träna. Jag har inte ångrat något träningspass men jag har saknat förälskelsen i min träning och den glädjen jag kände förra sommaren. Det ska bli intressant att sätta nya mål efter ironman. Det kanske blir ett år med bara nya sporter. Det kanske blir ett år att toppa formen och njuta av det utan att ställa upp i en massa tävlingar. Det kanske blir något helt annat! Förslag?          



  

 
 
Ingen bild

Anette Sandström

16 augusti 2013 23:37

Hoppas du lyssnat på Daniel och att allt går vägen i morgon på den stora dagen! Hade funderingar på att ta mig till Kalmar men kan tycker inte. Vill så gärna peppa dig om jag kan. En sak vet jag dock, är det någon som klarar morgondagens utmaningar så är det du Paula Vendel - vår Iron Lady no 1! Go for it! Många välönskningar och kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula Börje Vendel - 8 januari 2016 09:57

    - Varför är du vegan? Den frågan får jag ofta och en del tror sig veta varför. På min Facebook-sida delas det gärna animaliska skämt om veganer och jag blir taggad i inlägg som arga bönder har gjort. Så nu vill jag berätta varför jag är ...

Av Paula Börje Vendel - 17 augusti 2015 15:05

Gå in i väggen och sen då?     Motgångar och hinder är en välsignelse. Så kan jag säga efteråt men inte när jag är mitt i alltihop. Då känndes det mörkt, tungt och oövervinnligt. Men varje motgång är en lärdom. Dina motgångar är aldrig större ...

Av Paula Börje Vendel - 1 januari 2015 10:08

2014 är slut och 2015 har precis börjat. En liten tillbaka blick på 2014, både träningsmässigt och personligt: Januari: Börjar året med att besöka Etiopien och Staffan. En omtumlande resa. Vi är tacksamma över vårt liv och de förutsättningar som vi...

Av Paula Börje Vendel - 12 augusti 2014 21:45

  Detta inlägg började jag att skriva i augusti. Och nu är jag äntligen färdig.... Det blev inte Marstrand Ultra Swimrun, tävlingen ställdes in. Vältränad i onödan!   Så jag ställd snabbt om och började att cykelträna för att kunna göra en halviron...

Av Paula Börje Vendel - 22 juli 2014 10:36

Snart är det dags för årets utmaning, Marstrand Openwater - Swimrun Ultra, 52 km löpning och 6 km simning. Min plan vara att ha ett lugnt år efter min Ironmandebut. Och när jag anmälde mig så kändes det inte så långt men nu undrar jag hur jag tänkte?...

Ovido - Quiz & Flashcards