paulavendel

Direktlänk till inlägg 7 mars 2014

Flörtar

Av Paula Börje Vendel - 7 mars 2014 11:48

 


Usch vilken tung, lång och tråkig vinter. Gnälla och klaga tillhör inte mina egenskaper men även solen har fläckar. Jag försöker att hitta motivationen att träna mycket men jag hamnar bara på 3-5 dagar i veckan. Kroppen vill inte riktigt svara på träningen. Den förälskelse och glädjen jag kände för snart två sedan finns inte kvar. Men jag har hittat lite små flörtar. Innebandyn på måndagar. Galet skoj! Tenniskurs för vuxna. Jag skrattar och svär om vartannat. Kommer aldrig tillåtas att spela match. Jag klarar inte av att uppföra mig.  Fiskar efter att börja rida igen. Men jag vet inte rikigt var jag ska få den tiden till det men det är nog ett problem som jag kan handskas med sen..

Men för att få ändan ur vagnen så har jag anmält mig till Marstrand Openwater, http://marstrandopenwater.se/om.html , 52 km löpning och 6 km simning. En snitslad banan, springande över öar och simmande till nästa ö tills man är i mål. Detta gör man i par. Efter ett par efterlysningar på Facebook nappade till slut Annette Jörgensen. Vi är båda med i Heleneholms Tri Team och så blir vårt team-namn också. En riktigt utamning i år också med en grym partner. Så jag hoppas att detta kommer att bli en bra motivator under våren och sommaren. Tävlingen är den 9 augusti.

Jag är lyckligt lottad att jag har min löpargrupp i Abbekås. Vi har startat en grupp på Facebook och bjudit in personer i närheten som tycker om att springa. När man vill ut och springa och vill ha sällskap så är det bara att skriva i gruppen och oftast är det någon som vill göra en sällskap. Vi försöker att träna intervaller en gång i veckan, vilket är en klar fördel om man är fler! Riktigt bra och kul. Ännu en bra motivator till att komma ut och träna.

 

Men jag får väl också accepterar att träningen och kroppen inte alltid är på topp. Tiden och prioriteringarna förändras under året. Jag kan idag inte förstå hur jag hann med så många träningstimmar plus allt annat. Tränar hälften av tiden men jag känner inte att jag har mer tid över eller göra annat. Utan att tiden har minskat fast jag vet att jag har mer tid. Det beror på min energinivå och att förälskelsen till triathlon-träningen har trubbats av lite.  Jag letar efter den kicken som jag fick av träningen. Och jag funderar på om den finns i en annan träningsform eller vi (kroppen och jag) bara är nere i en formsvacka?

Ett litet orosmoment är min höft som har varit öm sedan min Ironman. Det spelar inte så stor roll om jag har sprungit mycket eller vilar så blir den inte bättre och inte sämre heller. När jag springer terräng och intervaller så blir värre och jag haltar lätt dagen efter. Har fått lite tips på stretchövningar och att jag ska prova naprapat. Och någon olyckskorp så säger - Vad  var det jag sa?  Du kommer springa i sönder dig så mycket som du tränar.  Jag vill inte ge dem rätt. Min höft kommer att bli bra. Basta.


Jag vill inte sluta att träna men jag vill hitta glädjen igen. Allt blir så lätt då. Och jag vet att den kommer med ljuset. Men jag förundras över hur man hinner och orkar träna under vinterhalvåret. Jag försöker att förklara för mig själv att jag behöver ett år men uppbyggnad och vila. Tänk att man aldrig är riktigt nöjd med sin träning. Jag har aldrig känt att jag har tränat för mycket, fast jag vet med mig att jag ligger på gränsen av vad som är lämpligt. Oftast känner jag att jag har tränat för lite. Oftast ångrar jag vilan. Men jag ångrar aldrig ett träningspass! Tänk att man mår så bra av att träna att det blir ett "gift".


Mitt fokus är att bli bättre och snabbare i löpning. Jag har anmält mig till denna helg kurs med yoga och löpning: sondag-30-mars-yoga-for-runners-strength-flexibility-focus-3-dagarskurs-303 . Jag tror på sambandet mellan löpning och yoga. För mig är löpning en meditaiv rörelse som får mig att slappna av. Återkommer med rapport.


Önskar er alla massor med motivation, solsken och kärlek <3

2014 kommer att bli riktigt bra



        

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Paula Börje Vendel - 8 januari 2016 09:57

    - Varför är du vegan? Den frågan får jag ofta och en del tror sig veta varför. På min Facebook-sida delas det gärna animaliska skämt om veganer och jag blir taggad i inlägg som arga bönder har gjort. Så nu vill jag berätta varför jag är ...

Av Paula Börje Vendel - 17 augusti 2015 15:05

Gå in i väggen och sen då?     Motgångar och hinder är en välsignelse. Så kan jag säga efteråt men inte när jag är mitt i alltihop. Då känndes det mörkt, tungt och oövervinnligt. Men varje motgång är en lärdom. Dina motgångar är aldrig större ...

Av Paula Börje Vendel - 1 januari 2015 10:08

2014 är slut och 2015 har precis börjat. En liten tillbaka blick på 2014, både träningsmässigt och personligt: Januari: Börjar året med att besöka Etiopien och Staffan. En omtumlande resa. Vi är tacksamma över vårt liv och de förutsättningar som vi...

Av Paula Börje Vendel - 12 augusti 2014 21:45

  Detta inlägg började jag att skriva i augusti. Och nu är jag äntligen färdig.... Det blev inte Marstrand Ultra Swimrun, tävlingen ställdes in. Vältränad i onödan!   Så jag ställd snabbt om och började att cykelträna för att kunna göra en halviron...

Av Paula Börje Vendel - 22 juli 2014 10:36

Snart är det dags för årets utmaning, Marstrand Openwater - Swimrun Ultra, 52 km löpning och 6 km simning. Min plan vara att ha ett lugnt år efter min Ironmandebut. Och när jag anmälde mig så kändes det inte så långt men nu undrar jag hur jag tänkte?...

Ovido - Quiz & Flashcards