paulavendel

Alla inlägg den 30 juli 2013

Av Paula Börje Vendel - 30 juli 2013 14:57

Kroppen är sliten och psyket är inte starkt. När jag anmälde mig till Kalmar Ironman så var målet att ta sig i mål. Nu har ju det målet skjutits fram, efterhand som månaderna och träningstimmarna har ökat. Ångesten över tävling börjar att nått sin kulm, och det är dags  att träna mentalt nu. Jag pratar med mig själv - Paula, målet var ju att ta sig runt inte att göra det på 12 timmar. - Paula, förrförra året kunde du inte frisimma, cykla 10 mil eller springa en halvmara. Nu kan jag frisimma, cykla 18 mil och springa i alla fall 2,5 mil utan att dö! Jag kommer att ta mig i mål men kanske inte på 12 timmar. Jag ska ha en rolig och utmanande dag, den 17 augusti. Jag ska simma i det sköna, klara vattnet. Jag ska njuta av cyklingen runt Öland. Springa igenom Kalmar och vinka på publiken. Det ska bli en av de bästa dagarna detta år. Det är detta jag har tränat för hela detta år.



Efter förrförra helgen när vi cyklade 20 mil på lördagen och sprang 3 mil på söndagen, var jag positiv till min form. Så plockades jag ner denna helg, brutalt uppvaknade. Örserums triathlon tävling skulle var en fingervisning om hur bra form jag är i. Och i den håla, räknade jag iskallt med att det är fullt av första-gångs-triathleter. Hahahaha vad lurad jag blev. Nu mera har jag en tävlingslicens, det måste man ha för att var med i Ironman. Det har väl lite med försäkringar och sånt att göra kan jag tänka mig plus att jag tävlar med kvinnor i min åldersgrupp. I Sövde så startar alla samtidigt oavsett om du är med i tävlingsklass, man, kvinna eller motionär. Och då tror jag att det är likadant överallt. Men så är det inte i Örserum.... Där startar jag med endast kvinnor i tävlingsgruppen. Och vi är bara 17 st. När jag börjar titta mig runt upptäcker jag att deras cyklar kostar 4 ggr så mycket som min och de är 4 ggr så vältränad som mig. Va fan! Detta är jag inte beredd på. Jag skulle ju glänsa och gör en riktigt bra tid. Jag kommer att vara sist. Fan för att försvar sig mot bottenplaceringarna. Mitt självförtroende dalar snabbt ner. 20 min innan start - Det är 22 grader i vattnet. Vi måste starta utan våtdräkt. Ännu en otippad överasking som får mig ännu mer ur balans. Då tar sig några av tjejerna på sig sin wetsuit. Jag känner mig som kusinen från landet, saknar den blommiga badmössan för att jag ska var komplett. Starten går och vi får springa 100 meter ut i vattnet innan vi kan börja simma och då är jag ju andfådd. Det går inte att frisimma och jag bli omsimmad av alla. Jag är i sånt underläge att det inte finns någon kraft att kämpa. Jag börjar bröstsimma och ser hur sist jag ligger. Helt plötsligt bröstsimmar jag om en tjej som frisimmar. Det går på rätt håll. Andra varvet börjar jag att frisimma och simmar om en till. Jag upptäcker att jag har tre bakom mig.


Upp i växlingsområdet, det är jag som snabbast på. Jag har nu 4 eller 5 bakom mig. Cyklingen som har blivit lite av min styrka är plötsligt inte det längre. Jag måste stå upp och trampa i uppförsbackarna för det finns i inget pulver i låren. Jag blir omcyklad av en tjej i en uppförsbackarna men klara av att hålla min placering. När det är dags att springa står solen högt och det är varmt. Även löpningen är banan väldigt kuperad (I skånska mått mät) Jag är missnöjd med vad jag presterar men jag gjorde det. Jag är förvånad över att det inte gick bättre. http://orserum-triathlon.r.mikatiming.de/2013/?pid=list



Måndag, jag ringer min PT och skäller ut honom för att jag är i så dålig form. – Det visste jag, svara han. – Hur kunde du vet det????? sa jag. Jag sa till dig att du inte skulle köra 20 mil cyklingen och sen 3 mil löpning. Din kropp hinner inte återhämta sig. Du ska vara glad att du kom runt. Du ska vara ännu gladare att du inte är skadad. Om du ska komma i mål den 17 augusti måste du börja lyssna nu. Du får inte träna några långpass. Inga intervaller. Vila varannan dag. – VA, ÄR DU SÄKER?? det låter helt galet. Jag vill bara springa långt, cykla långt och simma ännu länge och då ska jag göra tvärtom. 



Jag ska lyssna och göra som Daniel Ekman säger för han hade rätt hela förra året (http://www.ekmanidrottskonsult.se). Min kropp behöver nog återhämta sig. Nu börjar träningen med det mentala istället. Jag hoppas att många av mina vänner kommer till Kalmar och hejar den 17 augusti. Kram


            

Ovido - Quiz & Flashcards