paulavendel

Alla inlägg den 8 januari 2016

Av Paula Börje Vendel - 8 januari 2016 09:57



- Varför är du vegan?

Den frågan får jag ofta och en del tror sig veta varför. På min Facebook-sida delas det gärna animaliska skämt om veganer och jag blir taggad i inlägg som arga bönder har gjort. Så nu vill jag berätta varför jag är vegan och varför jag tror att det är bra för mig.


Det började nog med att jag läste "Born to run", en bok som handlar om det naturliga löpsteget och till viss mån om annorlunda uppladdning och kost i samband med långdistanslöpning. Sen läst jag Rich Rolls bok, redjecting midddelage, där han beskriver sin hälsoresa från alkoholist till långdistans triathlet. Han skriver om sin resa som framför allt handlar om kosten, vegankost som enligt honom var nyckeln till framgång. Sen anordnar jag ett seminarium där en av föreläsaren ska prata om kost, Kristoffer Blomqvist, Healthy future. Han berättar om sin egen hälsoresa och andra exempel som gör att efter föreläsningen bestämmer jag mig för att för att prova vegankosten. Min dotter ville att vi skulle prova 30-dagar direkt, hard core!! Och det var så lätt. Det kändes helt rätt. Kosten var kanske inte jätte varierande och näringsriktig men jämfört med halv-och hel fabrikat så är det fortfarande mycket nyttigare.


Så för mig var det först och främst en kost som skulle främja min träningsprestation. Men det blev så mycket mer. När jag sedan hade varit igång med vegankosten återföddes mitt intresse för matlagning. Jag älskar att laga veganmat. Jag tröttnar inte på att läsa veganrecept eller laga vegan. Det är så spännande och det blir så gott. Jämfört med en köttbit ex, ärligt talat hur ofta smälter köttbiten i munnen på dig? Oftast köper man en kass köttbit och hoppas att den ska bli bra. (Stekt polenta har jag misslyckats med och glutenfritt bröd, men annars är jag en mästare på veganmat)
Min andra anledning till att fortsätta med vegankosten är massproduktion av animalisk föda. Det har växt fram under tiden som jag har varit vegan, jag vill inte vara en del av massproduktionen av kött, fisk och mejeriprodukter. Detta kommer att rubba hela vårt ekosystem. Vi har ett ansvar att ta hand om det som finns på vår jord. Vi har ett ansvar att förvalta det som finns nu och om ska finnas till våra barn och barnbarn. Vi behöver inte alla vara veganer men jorden räckr inte till. Vi måste ändra våra kostvanor. Hade vi människor kunnat äta lagom och varierat så hade det varit bättre. Så jag förespråkar inte att vi alla ska sluta äta animaliskt men vi måste se över vår konsumtion. Jag tycker att jakt och fiske är helt okej för eget husbruk. Nöjesjakt kan jag inte förstå. Jag kan inte förändra välden men jag kan göra något i alla fall. Vad kan du göra?         


Till helgen hållar jag i min första veganmatlagningskurs!

Skickar ljus, energi oc kärlek!




 



 



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards