paulavendel

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2012

Tävlings-säsongen är över och nu börjar en ny!

Av Paula Börje Vendel - 12 augusti 2012 13:48

 


Del 2 av 2 är avklarad. Söndagen den 5/8 gjorde jag AXA triathlon i Malmö på 2h och 56 minuter, olympiskdistans. (1500 meter simning, 4 mil cykling och 1 mil löpning). Lagom nervös inför starten, sjukt jobbigt är det att stå och vänta på startsignalen. Det är helt klart min svagaste punkt, simningen. Jag fegar. Men jag hade bestämt mig att jag skulle prova att simma med i början för att se hur det känns. Då alla starat på en gång så är det väldigt tufft i början, folk simmar på en, de sparkas och det går knappt att se någonting. Detta momentet är inte till trialeternas fördel. Sjukt otrevliga är de. Men jag höll ut till första bojen sen tyckte jag inte det var ett dugg mysigt att ligga och trängas. Och då börjar jag bröstsimma.. och det gör jag hur länge som helst och blir omsimmad av alla. Jag hade lånat Annas sim-våtdräkt och jag märker att detta är ingen dräkt att bröstsimma i men jag fortsätter i alla fall. Här undrar jag var min tävlingsinstikt tar vägen. Efter tag börjar jag i alla fall frisimma och det går ju rikigt bra. Helt övertygad om att jag är bland de sista kommer jag upp ur vattnet. Sedan kommer momentet som jag är sjukt snabb och bra på; klä av mig. Jag kommer iväg snabbt på cyklen. Och jag rör mig framåt i hyfsad fart och håller min ställning. Och sen händer det...jag missar vändpunkten och cyklar rakt fram. Vad f-n tänkte jag på. Helt otroligt att jag inte fattade att jag skulle vända.  När jag väl är på banan igen känns det ju sådär kul. Otroligt lätt cyklad banan, inga backar och bara medvind. Bytet cykling till löpning gick bra, jag är som bäst i växlingsområdet! Jag springer i fatt Karolina som rör sig långsamt framåt med tunga tunga steg, jag kan inte bara springa förbi. Jag sätter min hand i hennes svank och hjälper henne framåt. Har ni inte testat detta innan är det väldigt kraftfullt för den som inte orkar att springa. Jag håller henne sällskap fram till varv 3 vilket är det tuffaste varvet. Det känns skönt att hjälpa. Varv 4 göra jag på rekordtid och har massor med kraft kvar. Springer om många på slutet och i målfållan kan jag inte låt bli att springa om en danska som försöker att försvara sin plats men hon har inte en chans. Lite snopet att jag cyklar fel och att jag dessutom väljer att feg-springa. Jag har alltid så dåligt självförtroende gällande simningen, vilket jag nog inte behöver ha, tiden visade sig att den var rätt bra. Men jag är nöjd med detta årets två triathlon tävlingar och ser fram emot nästa års utmaningar.

 


Nu blir det back-träning inför Lidnigöloppet i slutet av september. Och sedan är det Bromölla maraton. Lite annorlunda att jag först gör en halv iron man och sedan mitt första marathon. Jag har faktiskt inte sprungit längre än 1,2 mil förrän detta året.

 

 
 
Ingen bild

Åsa

12 augusti 2012 14:43

Kan inte säga annat än: Fy f... vad du är bra Paula!!!! Kramar

Paula Börje Vendel

12 augusti 2012 21:05

Ta åt dig äran. Utan dina glada tillrop hade jag inte kommit långt.
många kramar
din P

 
Ingen bild

Lonelywolf ;)

12 augusti 2012 20:39

Bra kämpat !!!
Trevlig läsning :)
Synd att du inte hade bilder från simning & cykling bara.
Vilken spurtning !!!

Paula Börje Vendel

13 augusti 2012 19:40

Tack snälla. (Tyvärr blev det väldigt många stavfel denna gången.
Det kan nog bli någon bild på cykligen sen!

 
Ingen bild

Jonathan

12 augusti 2012 22:39

Starkt jobbat!!! Och vilken underbar kompis och medtävlerska du är som stöttar i så tufft race.
Grattis och lycka till framöver !

Paula Börje Vendel

13 augusti 2012 08:19

Tack, snälla.
Har du slutat röka än?
Lycka till med allt.

 
Ingen bild

Jonathan

13 augusti 2012 10:02

Det var så lite så! :)
Njae..tar en cigg lite nu och då men det ska bli helt stopp, antagligen väldigt snart då jag har ett eget datum för det.

Tack så mkt, har blivit 5 pass förra veckan och har kommit igång ordentligt efter semestern.

En fråga, när du tränar och tävlar triatlon, hur viktig tycker du utrustningen är?

Paula Börje Vendel

13 augusti 2012 19:40

Imponerad av att du klara att både röka och träna. Det hade jag aldrig fixat.
Gällande utrustningen,varje del som du kan "fuska" till dig med hjälp av bättre utrusningen gör man ju gärna. Jag tror att jag uppskattar min utrustning tack vare att jag började med basic utrusning, kort våtdräkt från Biltema och stålrams cykel. Man jämför och provar varandras grejor och blir ju lätt lite fixerad. Nu har jag ju bra grejor men det finns ju fortfarande bättre att köpa. Det tar ju liksom inte slut. Det är ju trots allt du som måste simma, cykla och springa oavsätt utrustning. Så förköp dig inte!

 
Ingen bild

Göran Friman

13 augusti 2012 20:52

Bra jobbat!!

Triathlon är härligt och jag beundrar din insats!
Marathon - jag har sprungit några halvmaror utan problem men har svårt att mentalt föreställa mig att springa 42km.
Lycka till med Bromölla och berätta gärna hur det var.

Paula Börje Vendel

14 augusti 2012 08:46

Jag beundrar din. Snart börjar väl sim-tränningen på söndagar :)
Vi ses

 
Ingen bild

Catrine Heinestam

14 augusti 2012 07:46

Strongt. Minst sagt. Du inspirerar!

Paula Börje Vendel

14 augusti 2012 08:36

Bugar och tackar ödmjukast.
Hänger du på Ledarskap och löpning? (http://www.ledarskapochlopning.se/index.php)
Vi ses den 28/8.

 
Massage-Margareta

Massage-Margareta

21 augusti 2012 09:30

Bravo Paula!! Hoppas du fick en ordentlig vila på Mallorca (men du tränade förmodligen där också, eller............
Vi ses snart och förbereder kroppen (din alltså) för Lidindöloppet.

http://URL

Paula Börje Vendel

21 augusti 2012 13:37

"Fin" tränade bara....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula Börje Vendel - 8 januari 2016 09:57

    - Varför är du vegan? Den frågan får jag ofta och en del tror sig veta varför. På min Facebook-sida delas det gärna animaliska skämt om veganer och jag blir taggad i inlägg som arga bönder har gjort. Så nu vill jag berätta varför jag är ...

Av Paula Börje Vendel - 17 augusti 2015 15:05

Gå in i väggen och sen då?     Motgångar och hinder är en välsignelse. Så kan jag säga efteråt men inte när jag är mitt i alltihop. Då känndes det mörkt, tungt och oövervinnligt. Men varje motgång är en lärdom. Dina motgångar är aldrig större ...

Av Paula Börje Vendel - 1 januari 2015 10:08

2014 är slut och 2015 har precis börjat. En liten tillbaka blick på 2014, både träningsmässigt och personligt: Januari: Börjar året med att besöka Etiopien och Staffan. En omtumlande resa. Vi är tacksamma över vårt liv och de förutsättningar som vi...

Av Paula Börje Vendel - 12 augusti 2014 21:45

  Detta inlägg började jag att skriva i augusti. Och nu är jag äntligen färdig.... Det blev inte Marstrand Ultra Swimrun, tävlingen ställdes in. Vältränad i onödan!   Så jag ställd snabbt om och började att cykelträna för att kunna göra en halviron...

Av Paula Börje Vendel - 22 juli 2014 10:36

Snart är det dags för årets utmaning, Marstrand Openwater - Swimrun Ultra, 52 km löpning och 6 km simning. Min plan vara att ha ett lugnt år efter min Ironmandebut. Och när jag anmälde mig så kändes det inte så långt men nu undrar jag hur jag tänkte?...

Ovido - Quiz & Flashcards