paulavendel

Alla inlägg den 2 augusti 2012

Av Paula Börje Vendel - 2 augusti 2012 08:50

På söndag är det dags för AXA triathlon Malmö med start kl 9,20. Förra veckan var jag rätt nöjd med att jag bara skulle göra en "olympisk"-distans. (1500 meter simning, 4 mil cykling, 1 mil löpning). Så förra veckan kändes det inte som jag skulle behöva träna så mycket.. Oj vad jag ångra mig nu. Simningen är min svagaste punkt och jag stör mig på att jag inte har "brutit igenom". Varför blir det inte skönt och behagligt att frisimma? (Antagligen beror det på att jag inte har lagt tillräckligt med tränings-timmar, svårare än så är det inte). Och det är ju som sagt ingen idé att försöka göra något åt träningen nu mer än att våndas. Och därmed har jag inte följt min PTs träningsschema heller utan helt enkelt bara kört på med vad jag har varit sugen på och skippat intervaller-träningen. Oj oj vad jag kommer att ångra detta. Högmod är en synd!

 

Sedan vi gjorde en halv Ironman i Sövde för snart 3 veckor sedan har vi tjejer börjat att prata om att göra en hel i Kalmar nästa år. Jag googlade på "träning Ironman" och hittade Coltings träningsupplägg. (orkar man inte läsa kan man titta på bilderna, www.colting.se) Jag hade ju inte riktigt tid att läsa hela träningsupplägget eller jag valde att läsa det som passade mig.. "November till april: nu ska du kunna crawla 200 meter i ett sträck" och där kände jag direkt - Jag kommer att klara en hel ironman nästa år. Jag kan redan nu simma 400 meter efter 6 månaders träning. Och sen har det bara fortsatt. Lokaltidningen som har nyhetstork kontaktade mig gällande min bedrift att göra en halv Ironman trots att jag är medelålders och halvfet. Och jag gjorde det igen. -Kan du tänka dig att göra en hel Ironman? Och då svarade jag: Ja.

Denna vecka då jag ska tävla passar jag gärna på att boosta mitt självförtroende med, - Klart du kommer att klara det men risken är stor att du ligger sist. Och i den vevan är det lätta att svära sig blodig över att jag bara kan komma på tanken att jag ska göra en hel Ironman nästa år.

Denna veckan fortsätter i eländets tecken, radiointervju på fredag mellan 7,30-9,00 i radio Malmöhus där jag kommer att intervjuas om bedriften att jag klarade en halv och att jag har som ambition att klara en hel nästa år. Och detta emellan OS-sändningarna.  Är nu djupt orolig för att de tror att jag kan något om sport. Jag försöker bara att utöva sport.

Helgens höjdpunkt, 2 mil löpning längs Löderups strandbad och Borrby strand, tungt och ljuvligt! När vi har sprungit 1,7 går det inte att låta bli. Av med kläderan och simma! Inte så mysigt att ta på sig svettiga träningskläder på en blöt kropp men ibland måste man bara låta bli att vara efterklok.

 


Ovido - Quiz & Flashcards