paulavendel

Alla inlägg den 1 juli 2012

Av Paula Börje Vendel - 1 juli 2012 18:27


2 veckor kvar till Sövde triathlon då jag ska göra min 1/2 Ironman, 1900 meter simning, 9 mil cykling och 2,1 mil löpning. Vissa dagar är jag övertygad om att jag klara det och som idag vacklar jag. Jag skulle ju ha tränat mer simning. Jag skulle ha tränat mer på att springa snabbare och längre. Jag skulle ju ha cyklat till jobbet fler gånger. Jag listan skulle kunna bli hur lång som helst på vad jag skulle ha tränat mer på. Är det något som är rättvist här i livet så är det timmarna på ett dygn. Det är lika för oss alla som tränar och oavsett nivå, det drabbar oss alla inför en tävling att man tvekar på sitt tränings-upplägg och upplever att man borde ha tränat mer och gjort si eller så.


Denna vecka har varit en lugn vecka med tre morgon-jogg i lugnt tempo, för att återhämta mig efter min semester men ruskigt många träningstimmar. På tordagen var det sanslöst rolig triathlonträning med AXA Triathlon, läs mer på Facebook http://www.facebook.com/#!/events/260293584076926/. Jag gjorde bra ifrån mig i både simning, cykling och löpning, förbättrade min tid med 10 minuter jämfört med förra träningen. Grymt nöjd. Härligt vatten att simma i vid Ribban. Vattnet är klart, varmt och mycket att titta på. Vattnet där jag bor är iskallt och sandbotten och i Sövdesjön är det som att simma i mörker, svårt att njuta.  Lite bilder från Malmö. Jag är rätt nöjd med min rygg...




   



Denna söndag var jag för en gångs skull inte sönder-tränad. Frisimmande en del men shit va jobbigt det är med detta mörka vatten. De första fem minuterna får jag lätt hybris över att jag .... hyperventilerar, våtdräkten är för trång, äckliga fiskar, lik som flyter runt osv. Sedan går det bättre men det är inte helt hundra. Idag var jag stark i cyklingen men .... jag vill vara starkare. Löpningen var tung efter att ha gett mycket på cykeln så sprang jag fem kilometer och det kändes ok. Lite orolig är jag att jag ska orka hela sträckan om 2 VECKOR. Idag hade jag med mig Måns Jensen som tog bilder på mig så att det blir lite proffsigare bilder här på bloggen. Måns är en jätte duktigt fotograf som jag har jobbat med tidigare. Titta in på hans hemsida, rena ögongodiset. http://www.mansjensen.com/ Blir bilderna inte bra så är det mig det är fel på.

Inför nästa vecka har jag tänkt att jag skulle cykla till jobbet (en gång. 7 mil enkel resa). Köra ett riktigt långt löp-pass i lugnt tempo. Intervall-träning i löpning för att få upp min fart.  Sedan blir det lätta sim-pass för att försöka få till det med vatten-vanan! På torsdag är det Axa triathlon-träning och sista Sövde-träningen på söndag. Fredag och lördag ska jag gå på Bikram-yoga. Min vana trogen så göra jag alltid en yoga-helg innan tävling vilket har visat sig vara väldigt effektivt. Det blir Bikram för att jag ska klara av värmen bättre i fall det är 25 grader varmt på tävlingsdagen. (Bikram-yoga, du utövar yoga i 90 minuter i ett rum som är 40 grader varmt), lite av en "nära-döden-upplevelse". Men det som inte dödar - det härdar.

 


Ovido - Quiz & Flashcards