paulavendel

Alla inlägg den 23 juli 2012

Av Paula Börje Vendel - 23 juli 2012 16:49

Då var del 1 avklarad. Och jag fick lite magrutor på köpet. De visar sig inte jätte tydligt men jag är super stolt. Trodde inte detta fenomen kunde uppstå i medelåldern. Kroppen är fantastisk.  Min systerson som är fotomodell har jag nog ärft detta av, om man kan ärva "tvärtom". Men jag har lite kvar innan jag är i hans klass, ha ha.

(http://www.missandmisterofdenmark.com/skoenhedsprofiler/marco-djelevic-virriat/).

I detta samanhang måste man nämna Marcos faster, som har grymma magrutor, http://www.tanjadjelevic.com/



   


Min tips för att lyckas med 1/2 Ironman


Träningsdisciplin: Inför varje vecka har jag gjort upp ett schema med träningen tillsammans med min PT. Varje pass har jag kanske inte gett allt men jag har aldrig uteblivit från ett pass.

Variationen:Dels att varierar mellan simning, löpning och cykling gör att jag har byggt upp hela kroppen och att jag har löpt mindre skaderisk. Men också variationen i tempo, lugna pass och hårda pass, lugna veckor och hårda veckor, har varit väldigt utvecklande.

Mentalträning: Jag har visuellt sett mig göra loppet. Nästa gång måste jag visuellasera mig snabbare,  ha ha ha.

Massage: Var tredje vecka har jag gått på massage för att slippa skador. För att hinna träna till tävlingen fanns det inte tid att var skadad eller sjuk. Och det har jag lyckats undvika.

Mat:Efter varje träningspass har jag ätit en banan, proteindryck och 1 liter vatten. Tidgare hoppade jag alltid över att äta för jag trodde att jag hade en chans att gå ner i vikt, men istället drog jag på mig förkylningar och andra små sjukdomar och kunde inte träna. Sedan jag började att äta efter varje träningspass har jag inte känt några symtom av förkyling eller dyl. I övrigt äter jag som en häst.

Träningskompisar: Det har verkligen underlättat och gjort träningen rolig och energigivande. Cyklingen i början av säsongen var ensam och långtråkig. Svårt att utebli från ett pass som man har planerat med sina kompisar.


Inför AXA triathlon Malmö den 5/8 blir det mest sim - och löp träning med fokus på intervall-träning både på cyklingen och löpningen. Det känns riktigt skönt och roligt att få göra denna tävlingen efter 1/2 Ironman i Sövde. Att ha det självförtroendet att man behärskar sträckan, känns j-vligt skönt faktiskt. Ikväll blir det backträning. Och imorgon cyklar jag till jobbet T/R = 13 mil.

Iron-Paula ; )

Ovido - Quiz & Flashcards