paulavendel

Direktlänk till inlägg 24 juni 2012

AXA- vs SÖVDE- träning

Av Paula Börje Vendel - 24 juni 2012 12:37

 

Denna vecka har jag gjort två triahlon-träningar i organiseradform.

På torsdag anordnar RAN vid Kallbadhuset i Malmö Triahlonträning fram till den 5 augusti när det är AXA triathlon i Malmö.

Anna, Jonni och jag var på plats kl 17,45 på första träningen. Vi var bara ett tiotal personer som var på plats och för en gångs skulle vara det flest tjejer. Det var en skön blandad skara som var på plats. Vi ställde i ordning vår utrustning och byte om till våtdräkt. Nu var det tidtagning direkt! Starten gick vid stranden och vi sprang i vattnet. Det fanns två alternativ var man kunde simma, grunt eller djupt. Anna och jag valde det grunda vilket inte var ett bra val. Väldigt grunt och massor med tång. Det gick faktiskt inte att frisimma med all tång (fast jag är för lat för att frisimma). Ut till en boj som knappt gick att se för vi hade solen i ögonen, och tillbaka. Totalt simmade vi 375 meter. Vi sprang upp ur vattnet och tog av oss våtdräkten samtidigt, precis som man gör när det är tävling. Folk tittade undrande på oss. Av med allt och på med ny utrustning i ett rasande tempo. På med cykelskor och cykelhjälm. Man måste ta på hjälm innan man börjar cykla, annars riskera man att bli diskad på tävlingen. Vi springer med cyklarna ut på cykelvägen. Vi flyger iväg på cyklarna, det är lite för mycket folk på cykelvägarna för att cykla i den hastigeheten vi håller. Vi cyklar ut till Sibbarp och vänder, när vi är tillbaka har vi tillrygga lagt en mil. Springer in med cyklarna och byter till löparskor. Vi springer 2,5 km. Av mina vänner ligger jag först i cyklingen men de plockar mig efter några meter i löpning, suck. Rikigt rolig träning. Jag behövde verkligen träna på växlingarna och jag la märke till småsaker som jag behöver tänka på inför tävlingen. Läs mer på om träningen på http://www.skrantriathlon.blogspot.se/

Idag var det söndagsträning i Sövde. Jag har nog bara missat 2 träningar. Denna träning skiljer sig från den i Malmö. Du har bättre möjlighet att träna i ditt eget tempo och sträckorna blir längre. Vi simmar 4*5 minuter, ut 5 minuter och in 5 minuter och likandant en gång till. Sedan förflyttar vi oss till bilarna och byter om. När alla är klara cyklar vi 4*20 minuter, 20 minuter ut och 20 minuter tillbaka och sedan en gång till. Efter cyklingen avslutar vi med löpning, 2*20 minuter, 10 minuter ut och sedan 10 minuter tillbaka och likandant en gång till. Jag brukar altid ligga sist så det är rätt skönt när vi vänder för då ligger jag först, i alla fall en liten stund. Vi cyklar och springer på delar av bansträckningen, vilket är en stor fördel inför Sövde triahlon den 15/7. Denna träning pågår till och med den 15/7. Läs mer på http://www6.idrottonline.se/HeleneholmsIF-Triathlon/Traning/TranaforSovdeiSovdeivarsommar/


 


Avslutningsvis, veckans höjdpunkt. Midsommardags-löpet, från Kåseberga längs stranden till Sandhammaren. Påfyllning av energi vid Sandhammar kiosken och sedan tillbaka längs Skåenleden. Rikigt underbart.


 


Nu blir det lugn-vecka, tillbaka till jobbet.


 
 
Ingen bild

Göran Friman

24 juni 2012 19:31

Härlig läsning !!!

Jag hoppas kunna delta på torsdag i Malmö
Lite puls och stress vid T1 o T2 är garanterat en nyttig erfarenhet

Paula Börje Vendel

25 juni 2012 08:40

Det ser jag fram emot. Vi ses på torsdag. Ha en fortsatt skön vecka.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula Börje Vendel - 8 januari 2016 09:57

    - Varför är du vegan? Den frågan får jag ofta och en del tror sig veta varför. På min Facebook-sida delas det gärna animaliska skämt om veganer och jag blir taggad i inlägg som arga bönder har gjort. Så nu vill jag berätta varför jag är ...

Av Paula Börje Vendel - 17 augusti 2015 15:05

Gå in i väggen och sen då?     Motgångar och hinder är en välsignelse. Så kan jag säga efteråt men inte när jag är mitt i alltihop. Då känndes det mörkt, tungt och oövervinnligt. Men varje motgång är en lärdom. Dina motgångar är aldrig större ...

Av Paula Börje Vendel - 1 januari 2015 10:08

2014 är slut och 2015 har precis börjat. En liten tillbaka blick på 2014, både träningsmässigt och personligt: Januari: Börjar året med att besöka Etiopien och Staffan. En omtumlande resa. Vi är tacksamma över vårt liv och de förutsättningar som vi...

Av Paula Börje Vendel - 12 augusti 2014 21:45

  Detta inlägg började jag att skriva i augusti. Och nu är jag äntligen färdig.... Det blev inte Marstrand Ultra Swimrun, tävlingen ställdes in. Vältränad i onödan!   Så jag ställd snabbt om och började att cykelträna för att kunna göra en halviron...

Av Paula Börje Vendel - 22 juli 2014 10:36

Snart är det dags för årets utmaning, Marstrand Openwater - Swimrun Ultra, 52 km löpning och 6 km simning. Min plan vara att ha ett lugnt år efter min Ironmandebut. Och när jag anmälde mig så kändes det inte så långt men nu undrar jag hur jag tänkte?...

Ovido - Quiz & Flashcards